Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier verkocht dan een jaar eerder. Naast de groei in opkomende markten namen daarbij ook de verkopen in West-Europa toe.
Dat meldde de bierbrouwer donderdag.
Heineken verkocht vorig kwartaal ruim 1 procent meer bier dan in de eerste 3 maanden van 2013. Die groei kon niet voorkomen dat de totale omzet door negatieve wisselkoerseffecten met bijna 3 procent zakte tot 4 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen namen de opbrengsten met ruim 3 procent toe.
De nettowinst van Heineken zakte door eenmalige kosten met 84 miljoen euro tot 143 miljoen euro. De vergelijkbare winst was hoger dan vorig jaar, stelde Heineken zonder een concreet getal te noemen.
Meer bier verkocht in West-Europa
De verkoop van Heineken in West-Europa groeide in de eerste drie maanden van het jaar met ruim 2 procent. In 2013 en 2012 daalden de biervolumes in West-Europa nog met respectievelijk 5,1 en 2,4 procent.
Met name in Nederland, Frankrijk, Spanje, Ierland en België kwam er meer Heineken-bier uit de tap, terwijl in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Zwitserland de volumes iets lager lagen.
In Noord- en Zuid-Amerika samen wist de Amsterdamse brouwer 2,6 procent meer te verkopen.
Door de slechte marktomstandigheden in Rusland kromp de markt in Midden- en Oost-Europa met 5 procent. In Afrika en het Midden-Oosten vond Heineken bijna 9 procent meer aftrek.
Lagere consumptie in Europa
Bestuursvoorzitter Jean-François van Boxmeer sprak van een bemoedigende start van het jaar. Hij hield daarbij vast aan de voorspellingen die Heineken in februari deed voor 2014.
Daarbij rekent de brouwer op groei in Afrika en het Midden-Oosten, Azië-Pacific en Latijns-Amerika en een lagere consumptie in Europa. Daardoor zal de vergelijkbare omzet dit jaar waarschijnlijk groeien, terwijl wisselkoersen de totale omzet negatief blijven beïnvloeden.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl